Een achtbaan van extremen (interview)
Met voorstellingen als Heden Stad, De Grote Oorlog en Lear’s Oog heeft het theatergezelschap Hotel Modern zich een unieke vorm van theater eigen gemaakt. Deze maand vindt de première plaats van hun achtste voorstelling, De Man met Vijf Vingers.
Naast acteerspel en mime spelen film en live-animaties een belangrijke rol in de voorstellingen van het Rotterdamse gezelschap. De alledaagsheid van artikelen die levensgroot geprojecteerd een geheel nieuw aangezicht krijgen, roepen vaak zowel verwondering als hilariteit op. Acteurs/theatermakers Pauline Kalker en Arlène Hoornweg en beeldend kunstenaar Herman Helle creëren hiermee een volledig surrealistische wereld. Deze elementen zijn wederom vertegenwoordigd in de zwarte revue De Man met Vijf Vingers. Na hun bewerking van Shakespeares King Lear (2003) schreven zij ditmaal een aantal losse verhalen met de dood als verbindend thema.
Hoornweg: ‘Shakespeare naar ons toe trekken was best een worsteling, een reden om nu weer met onze eigen fantasieën aan de slag te gaan.’ Kalker: ‘Aanvankelijk was er geen thema, we wilden gewoon alle kanten op kunnen. In een vrij vroeg stadium hebben we de Amerikaanse scenarioschrijver Tod Davies erbij gevraagd om onze ideeën uit te werken. Toen pas ontdekten wij dat de dood een grote rol speelt in alle verhalen. Het is een soort van achtbaan geworden van extremen: extreem tragisch, extreem hilarisch, extreem bizar, enzovoort.’
Kalker vertelt in De Man met Vijf Vingers onder andere het authentieke verhaal van haar opa die stierf in Auschwitz en haar oma, die tegelijkertijd een spectaculaire vlucht maakt uit hetzelfde kamp. Hoornweg: ‘Als verhaal is het erg mooi. Een familie die uiteenvalt en de verschillende sporen die we dan bijna op documentaire wijze volgen.’ Kalker: ‘Door dit te spelen ontmoet ik op een bepaalde manier eindelijk mijn opa.’ Een ander verhaal is gebaseerd op een krantenartikel waarin een vrouw tijdens het zonnebaden op een overvol strand overlijdt. Haar lichaam wordt pas ontdekt als tegen de avond het strand begint leeg te lopen. Hoornweg: ‘Zo tragisch en zo mooi tegelijk, tussen al dat leven en dat strandgewoel ligt gewoon een eenzame dode.’ Ook het 9/11 drama vond een weerslag in de revue. Kalker: ‘Toen Herman de beelden zag, dacht hij meteen “dat kan ik prachtig namaken”. Noem het een vorm van beroepsdeformatie. In de animatie bekijkt hij het drama zowel vanuit het oogpunt van de terroristen in de cockpit als vanuit de mensen in de Twin Towers.’
De Rotterdamse componist Arthur Sauer werkte eerder samen met Hotel Modern. Bij De Man met Vijf Vingers is hij aanwezig op het podium en verzorgt hij live de muziek en de geluidseffecten. Sauer: ‘Wat mij aanspreekt aan Hotel Modern is de combinatie van high- en low tech en hun dadaïstische inslag. In mijn muziek zijn die elementen ook aanwezig.’ Kalker: ‘We zijn heel speels, maar ook heel heftig qua de emoties die we willen uitdragen. Zo moet het ook aankomen bij het publiek en humor kan een manier zijn om dat te bereiken. Arthur is niet bang om de diepte in te gaan. Daarom werken we graag met hem.’
Oktober 2004