NBE voorziet Adams van grootsteedse hectiek
Een straatveger bezemt in het schemerduister het podium schoon. Op tonen van Bach komen de musici binnendruppelen. Dan komt op een pompend ritme alles tot leven. Het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) presenteert het ’Fearful Symmetries’ van John Adams als een dag in de grote stad. Voortrazende muziek en een overvloed aan visuele prikkels zorgen voor de bijbehorende hectiek. Het NBE weet hoe het voor reuring moet zorgen. Het zet met vier dans- en theatercollectieven de boel op stelten. Artistiek leider Bart Schneemann wilde al veel langer werk van Adams uitvoeren. De Amerikaanse componist, vindt hij, past met zijn hippe, eclectische en krachtige muziek perfect bij het Nederlands Blazers Ensemble.
Alleen ontbrak een stuk met de juiste bezetting. Met zijn typische
sound ergens tussen bigband en symfonisch liet het eind jaren ‘80 geschreven
orkestwerk ’Fearful Symmetries’ zich door zoon Julian Schneemann soepel voor
blazers vertalen. Zonder strijkers klinkt het nog ruiger en dwingender dan het
origineel. Soms bijtend, soms zoetgevooisd nemen de blazers de luisteraar mee
op reis. De dwingende beat maakt ontsnappen bijna onmogelijk. De symmetrie van
de titel gaat schuil in herhaalde patronen en vaste structuren. Het Nederlands
Blazers Ensemble voegt een extra laag toe door het stuk in spiegelbeeldige
opstelling twee keer achter elkaar uit te voeren. Maar aan de oppervlakte valt
vooral de dynamiek en de variatie op. Adams zelf beschreef het stuk als
’reismuziek’, een voortdurende beweging tegen de achtergrond van een verschuivend
stadslandschap. Het NBE heeft die omschrijving letterlijk genomen.
De tovenaars van theatergezelschap Hotel Modern bouwen met maquettes ter plaatse een stad. Via een camera en een filmdoek kan de toeschouwer er schijnbaar ronddwalen. De eclectische muziek van Adams wordt gespiegeld in anachronismen – een 18de-eeuws figuurtje achter een flipperkast – en stilistische botsingen. Opgestapeld vuilnis en oorlogsruïnes zorgen voor een wrange ondertoon. Intussen vergroten drie paren van de gezelschappen Duda Paiva Company, ISH Dance Company en Mor Shani in een combinatie van streetdance en moderne dans het stadse leven uit met zijn miscommunicatie en langs elkaar heen levende mensen. Fraai is het slot, waarin de nacht valt over de stad en de rust terugkeert.
8-2-2019