Theatergroep Hotel Modern bekijkt de mens via de garnaal (interview)
Een garnaal die op de operatietafel bij een patiënt een hersentumor uit het hoofd snijdt. Een garnaal die zijn geliefde ten huwelijk vraagt. Een garnaal die zijn tegenstander knock-out slaat in de ring. Het is absurd en herkenbaar tegelijkertijd. Het Rotterdamse theatergezelschap Hotel Modern bekijkt de mens via de garnaal. “Met de voorstelling Garnalen Verhalen portretteren we de mens met al z’n charmes en tekortkomingen. De mens is een bezige diersoort. We moeten naar de maan, we moeten sporten, we moeten zoveel,” constateert Pauline Kalker van Hotel Modern. Volgens Herman Helle, Kalkers partner, is de mens een fascinerende plaag. “De mens eist heel erg een plek op deze wereld op.” Waarom de garnaal als symbool voor de mens? “Garnalen zijn heel fotogeniek. Ze hebben expressieve ogen en een schattig kuifje. Ze hebben iets heel nieuwsgierigs. Als mens en als animatiepop doen ze het heel goed,” vindt Arlène Hoornweg, het derde kernlid van Hotel Modern.
In de tragikomische voorstelling Garnalen Verhalen bedrijven de schaaldieren de liefde, kamperen ze in de stromende regen in een tent, spelen ze een potje biljart en kijken ze naar een uitzending van Tussen Kunst & Kitsch.” Wat ze niet doen, is vergaderen – ‘want dat is voor het publiek saai om naar te kijken’ – en beleggen. “De kredietcrisis komt niet aan bod. We zinspelen niet op de actualiteit,” zegt Herman Helle. “Een uitzondering maken we voor de garnalenweerman. We proberen zijn voorspellingen af te stemmen met de werkelijkheid. Als het buiten vriest, zal hij geen hittegolf aankondigen.” De plaats van handeling zou Rotterdam kunnen zijn. De garnalen gaan uit hun dak op gabbermuziek. “Geen garnaal luistert echter naar de naam Jules Deelder,” nuanceert Kalker het Maasstedelijke beeld. De garnalen wijken af van grootte, maar nauwelijks van kleur. Garnalen Verhalen ziet de multiculturele samenleving over het hoofd? Hoornweg: “We maken alleen onderscheid in leeftijd en geslacht. Met onze stemmen maken we het publiek duidelijk of er een mannelijke of vrouwelijke garnaal onder het mes gaat, of de moord door een mannelijke of vrouwelijke garnaal is gepleegd.” Het ingenieuze decor bestaat uit 53 miniatuurlocaties en een filmdoek. Helle, Hoornweg en Kalker gaan met een vingercamera langs de garnalen. Op het scherm volgt het publiek live de gebeurtenissen op de verschillende locaties.
Na afloop eet het publiek de circa 350 ‘acteurs’ niet op. “De garnalen zijn circa tien minuten gedroogd in de magnetron,” vertellen de makers. “Er zit alleen nog maar poeder onder het schild. Bovendien zijn ze gehard met epoxy en gelakt met vernis. We zouden niemand aanraden ze in de mond te nemen.”Voor mogelijk commentaar van de Partij van de Dieren vreest Hotel Modern niet. “Aan tafel geniet slechts één persoon van de garnalen, bij ons heeft een volle zaal er plezier van,” aldus Pauline Kalker.
02-02-2009