Over Hotel Modern

Dit Seizoen

Medewerkers

Artikelen

Recensies

Prijzenkast

Educatie

Reacties van bezoekers

Stichtingsgegevens

Over Hotel Modern

Hotel Modern versmelt muziek, performance, poppenspel en film in beeldende voorstellingen. Maquettes spelen een belangrijke rol: in het theater worden complete miniatuurwerelden gebouwd, bevolkt door duizenden personages. Zo kan het publiek letterlijk vanuit een macroperspectief naar de wereld kijken.

De verschrikking van oorlog is een vaak terugkerend thema. In de internationale theaterhit De Grote Oorlog wordt de loopgravenstrijd van de Eerste Wereldoorlog verbeeld. Op het podium wordt een miniatuurfilmset geïnstalleerd; met potgrond, peterselie en roestige spijkers bouwen de spelers landschappen van het westelijk front. Met minicamera’s duiken ze de loopgraven in, en laten het publiek kijken door de ogen van de strijdende soldaten. De beelden worden voorzien van een live soundtrack en levensgroot geprojecteerd, het resultaat is verbluffend intens en realistisch. Kamp is een theatraal portret van Auschwitz, waarin een podiumvullende maquette van een vernietigingskamp tot leven wordt gewekt. In Ons Wereldrijk laat Hotel Modern met ingenieus poppenspel zien hoe het begin van de kolonisatie van Indonesië zich heeft voltrokken.

De groep maakt ook absurdistisch en licht werk. Zo is Garnalen Verhalen een vrolijk portret van de mensheid waarbij 350 echte gedroogde garnalen de rol van mensen spelen. Vliegboot Moederschip verkent de kwetsbaarheid van kunst en in Rococo geven dansende beren antwoord op de vraag wat er gebeurt als lust en ongebreidelde nieuwsgierigheid de vrije teugel krijgen. In 2013 maakte de groep haar eerste voorstelling voor de grote zaal: De Ring, een bewerking van Wagners ‘Der Ring des Nibelungen’, in coproductie met het Nederlands Blazers Ensemble. Deze samenwerking kreeg een vervolg in 2019 met Symmetries, een spectaculaire en fantasierijke versmelting van dans, muziek en beeld op de compositie ‘Fearful Symmetries’ van John Adams. In 2017 werkte Hotel Modern op uitnodiging van Lotte de Beer mee aan haar regie van Rossini’s opera Mosè in Egitto. De opera ging in première op de Bregenzer Festspiele in Oostenrijk en was een jaar later te zien bij Oper Köln in Duitsland.

De leden van Hotel Modern zijn idealistisch in die zin dat ze denken dat het beleven van theater kan verbroederen. Ze hebben de intentie troost te bieden in een wereld waarin mensen soms bang voor elkaar lijken te zijn. Deze troostende werking zit hem bij hun werk niet in een zoete voorstelling van zaken, maar in het op een geraffineerde, confronterende en poëtische manier formuleren van de harde werkelijkheid.

Hotel Modern werd opgericht in 1997 in Rotterdam. De artistieke kernleden zijn actrices Arlène Hoornweg en Pauline Kalker en beeldend kunstenaar en performer Herman Helle. Zij werken regelmatig samen met de componisten Arthur Sauer en Ruud van der Pluijm. Het gezelschap won vele prijzen, waaronder de Erik Vos Prijs, de Europese Prix de Coppet, de VSCD Mimeprijs en de Wim Meilink Oeuvreprijs. Hotel Modern toert over de hele wereld; speelt haar voorstellingen van Parijs tot Milaan en van New York tot Tokio.

Dit Seizoen

Ons seizoen 2024-2025 start met Garnalen Verhalen op het Murf/Murw festival in Tilburg. We spelen deze voorstelling ook nog eind december in thuisbasis Theater Rotterdam en op een nieuw festival in Antwerpen.

Op donderdag 6 maart 2025 gaat onze nieuwe voorstelling De Val van Granada in première in Theater Rotterdam. Samen met Abdelkader Benali maken we een historische voorstelling vol vertelkunst, poppetjes, schimmenspel, live animatie en muziek over het einde van het welvarende Moorse koninkrijk in 1492. En hoe deze geschiedenis een huiveringwekkende parallel heeft met de wereld waarin wij nu leven… De Val van Granada maakt in maart/april 2025 een tournee langs vlakke vloer theaters in Nederland. 

In april en mei van 2025 maken we een korte tournee met Kamp, de aangrijpende voorstelling die onder meer op 4 mei weer te zien zal zijn in Theater Rotterdam. Bijzonder: onze voorstelling over een dag in concentratiekamp Auschwitz ging in 2005 in dit theater in première, we spelen deze productie dus al 20 jaar over de hele wereld.   

Speeldata

https://hotelmodern.nl/agenda/

Medewerkers

Hotel Modern werkte door de jaren heen samen met veel verschillende kunstenaars en andere medewerkers.

Artistieke kern
Herman Helle
Arlène Hoornweg
Pauline Kalker

Staf
Ariëlle Leenheer
Michiel van Zuijlen
Inge Kruithof

Bestuur
Laava Ahmed
Maaike Bleeker
Doke Romeijn
Neil Wallace

Musici/componisten                                                                                                                                  Reinier van Houdt
Ruud van der Pluijm
Arthur Sauer

Gastspelers
Gabby Bakker                                                                                                                                                  Nick Bos

Maartje van den Brink
Anouk Driessen
Jorn Heijdenrijk
Anil Jagdewsing
Trudi Klever
Laura Mentink
Robbert So Kiem Hwat
Menno Vroon

Podiumassistenten                                                                                                                                Marsha Agerbeek
Kirsten Hutschemakers
Ineke Kruizinga
Mirijam Neve
Heleen Wiemer

Techniek
Erwin van den Broek
Thomas van Dop
Maarten van Dorp
André Goos
Joost ten Hagen
Ruud Lamers
Alfred van der Meulen
Joris van Oosterhout
Jorg Schellekens
Bas Standaar
Edwin van Steenbergen

Pablo Strörmann
Aram Visser
Youri Wezenaar

Productie-assistentie
Andrea van Bussel
Marijke de Ruyter
e.a.

Beeldend kunstenaars
Carolien Adriaansche
Marsha Agerbeek
Cathrin Boer
Geerten ten Bosch
Juliet Campfens
Florus Groenewegen
Stefan Gross
Mark Hosking
Kirsten Hutschemakers
Jeroen Kuster
Wilco Kwerreveld
Marleen van der Lecq
Mirijam Neve
Brigid Noone
Harriet van Reek
Jozef van Rossum
Annette Scheer
Charlotte Schleiffert
Simon Schrikker
Marlies Schroder
Henk Spronk
Dirk Vroemen
Heleen Wiemer
Marije de Wit
Barbara Witteveen

Fotografie

Fleur Beerthuis
Joost van den Broek
Bas Czerwinski

Jan de Groen
Herman Helle
Arwen Linneman
Pauline Kalker
Ralph Prins
Leo van Velzen

Video
Jaco Kruidenier
Daniel Oliveira Prins

Grafisch ontwerp
Maarten Evenhuis
Sibe Kokke
Ralph Prins
Luis Xertu

Website
Tijs Bakker
Steve Green
Daniel Oliveira Prins

Coproducties en samenwerkingen

Abdelkader Benali
Bregenzer Festspiele                                                                                                                    Internationaal Theater Amsterdam
Nederlands Blazers Ensemble
Nineties Productions
Oper Köln
Staatsoper Stuttgart
IJsbeer INC.

Oud-bestuursleden
Eliane Attinger
Noel Fischer
Erik Gelsema
Heleen Hameete
Justa de Hoop
Nan van Houte
Sabine Mulder
Mark Oskam
Peter de Winter

Subsidie
Fonds Podiumkunsten
Gemeente Rotterdam

Artikelen

  • Overdonderende miniatuurwerelden

  • Hotel Modern speelt een ernstig poppenspel

  • Onder ogen zien. Esthetiek en ethiek bij Hotel Modern

  • Oeuvreprijs 2019

  • Dankwoord bij Oeuvreprijs

  • Kamp
  • Theatre of the Real

  • Miniatures Amplify a Story of Horror

  • De Grote Oorlog
  • Une guerre qui n’en finit pas

  • Oorlog en eenzaamheid op Madurodam-formaat (artikel)

  • Slakkesporen
  • Garnelen, die in der Rolle von Menschen auftreten

  • Ons Wereldrijk
  • Hollandse hebzucht in Indonesië

  • Ontpoppen en verbeelden

  • Banaan en Oestermes
  • De evocatieve kracht van objecten in het objecttheater

Recensies

  • Kamp
  • Miniatures Amplify a Story of Horror

  • Indrukwekkend en waarachtig spel met duizend onbeholpen poppetjes

  • Auschwitz met duizenden poppetjes

  • Ingenieus poppenspel heeft geen woord nodig

  • De gaskamers ontkennen is grof (interview)

  • ‘Kamp’ akelig en confronterend stuk

  • Een dappere en geslaagde poging om het onbegrijpelijke te verbeelden

  • Een mannetje met een bezem

  • De afgrond van de menselijke ziel (interview)

  • Het voorstelbaar maken van het onvoorstelbare

  • Poppetjes in een concentratiekamp laten de geschiedenis herleven

  • Stilstaan bij de Holocaust met 3.500 poppetjes (interview)

  • „Kamp“: NS-Horror aus der Vogelperspektive

  • Symmetries
  • NBE voorziet Adams van grootsteedse hectiek

  • Garnalen Verhalen
  • Garnalen verbeelden op unieke wijze de mensheid

  • Kleine dagelijkse bezigheden afgewisseld met grote maatschappelijke thema’s

  • De mens als schaaldier

  • Ook garnalen dansen de tango

  • Theatergroep Hotel Modern bekijkt de mens via de garnaal (interview)

  • Een garnaal heeft weinig woorden nodig op de verregende camping

  • Treuren bij de begrafenis van een onwillige zwerfgarnaal

  • Het leven op Aarde door honderden garnalen

  • De Grote Oorlog
  • Oorlog en eenzaamheid op Madurodam-formaat (artikel)

  • De verbeelding aan de macht bij Hotel Modern

  • Rook en stank en de angst van speelgoedsoldaatjes

  • Een slagveld van potaarde, borstels en peterselie (reportage)

  • Bijna levensechte oorlog tussen bosjes peterselie

  • Slakkesporen
  • Aandoenlijk en pijnlijk portret van eenzaamheid

  • Het dagelijkse en magische verbonden in het thema sterfelijkheid

  • Een hoopvol einde

  • Een verhaal over een aandoenlijke oude vrouw (interview)

  • Hotel Modern toont ontreddering van een demente dame

  • Zware thema’s worden oogstrelend aangepakt

  • Heden Stad
  • Geestige moord op een kuierende fles ketchup

  • Poppenkast brengt de stad tot leven (interview)

  • Theatergroep Hotel Modern brengt loflied op de stad (interview)

  • Hoe een overmoedig sixpack bierblikjes al lallend het knipwit omver duwt

  • Rococo
  • Boerenlol met poppetjes en poep bij Hotel Modern

  • Spelenderwijs

  • Ons Wereldrijk
  • Ons Wereldrijk: pure magie in het theater

  • Ontpoppen en verbeelden

  • Hollandse hebzucht in Indonesië

  • Hotel Modern toont gruwelijkheden in het klein

  • Ons Wereldrijk is door de toewijding en humor nooit ondraaglijk zwart, maar eerder vol mededogen

  • Vier vragen aan Hotel Modern

  • ‘Ik heb me altijd verbonden gevoeld met het Indische’

  • De Ring in 90 minuten
  • Wagners Insekten-“Ring in 90 Minuten” in Bregenz umjubelt

  • Gesamtkunstwerk zoals Wagner voorstond

  • Wagners Epos im Käferformat

  • Stel je voor dat Wotan door een tor wordt gespeeld (interview)

  • Wagner in de rol van David Attenborough

  • Hotel Modern en het Nederlands Blazers Ensemble: een gedroomde combinatie

  • Kriebelpootjes aan de haal met Wagner

  • Een ‘Ring’ gevuld met insecten

  • Ring des Nibelungen spraakmakende productie

  • Rococo
  • Ik zag twee beren……

  • Een wereld zonder sociale conventies

  • De Baard van God
  • Animatietheater op de vierkante centimeter

  • Kleipoppetjes brengen absurde en droevige verhalen tot leven

  • Kleine wereld met grote verbeelding

  • De dubbele bodem van net-echt en illusie wordt zichtbaar

  • Jammer dat God niet meedeed

  • Schattige poppetjes in een goddeloze wereld

  • Privédomein
  • Digitaal naar het theater in het Nineties Lab

  • Vliegboot Moederschip
  • Theatrale en visuele uitspattingen leiden tot ongekend originele voorstelling

  • Verslag van een sadistische kabouter

  • Alles gaat onvermijdelijk naar de knoppen

  • Compleet nieuwe theatrale wereld

  • De Man met Vijf Vingers
  • WTC-drama verbeeld in pak vruchtensap

  • Doodgewoon en bijzonder

  • Aangrijpend speelgoed

  • Dood van de week

  • La condition humaine

  • Wijzermakende werking

  • Een achtbaan van extremen (interview)

  • Die Walküre
  • Drei Regieteams inszenieren Richard Wagners “Walküre” an der Staatsoper Stuttgart. Mit verblüffendem Ergebnis.

  • One Opera, Three Acts, Three Different Stagings

  • De Lange Gang
  • Kwetsbare verhalen over familie en moederschap

  • Beeldende voorstelling over ouderschap

  • Banaan en Oestermes
  • De evocatieve kracht van objecten in het objecttheater

  • Beeldrijm op ’n fles wc-eend (interview)

  • Geslaagde vormoefening van Hotel Modern

  • Vrolijk beeldtheater voor vormgevers en andere kijkers

  • Mosè in Egitto
  • Poppetjes die de Rode Zee doorklieven (artikel)

  • Saisissant Mosè in Egitto à l’Opéra de Cologne

  • Umjubelte Premiere für „Mosè in Egitto“

  • ‘Mozes in Egypte’: muziek, massa en miniatuur

  • Rossini’s ‘Mozes in Egypte’ geestdriftig ontvangen

  • Het laboratorium van God

  • Poppetjes die de Rode Zee doorklieven

Prijzenkast

  • Erik Vos Prijs 2002

  • Oeuvreprijs 2019

  • De Grote Oorlog
  • Selectie Theaterfestival 2001

  • Prix de Coppet 2003

  • Slakkesporen
  • Nominatie VSCD Mimeprijs 2002

  • Heden Stad
  • Aanmoedigingsprijs Poppenspel 1999

  • Rococo
  • Selectie Theaterfestival 2008

  • Vliegboot Moederschip
  • Winnaar VSCD Mimeprijs 2011

Educatie

Hotel Modern verwelkomt met veel plezier jongeren bij de voorstellingen.

Voortgezet Onderwijs/MBO:
Wij hanteren over het algemeen ‘bovenbouw havo/vwo’, maar goed geïnformeerde iets jongere scholieren of mbo-ers is ook goed mogelijk. We kunnen het theaterbezoek ondersteunen met:
– een voorbereidende les of actieve workshop in de klas
– een inleiding voorafgaand aan het voorstellingsbezoek in het theater
– een map met artikelen en recensies over de verschillende producties

HBO en WO:
Hotel Modern heeft ruime ervaring met studenten, die vaak erg enthousiast zijn over de manier van werken. De medewerkers van het gezelschap geven graag gastcolleges op universiteiten en hogescholen.

Het is gebruikelijk dat de jongeren samen met de andere toeschouwers na afloop van de voorstelling alles van dichtbij bekijken en vragen kunnen stellen aan de spelers. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt (want foto’s maken mag ook).

Heeft u een idee, een specifieke educatiewens? We denken erg graag met u mee.

Michiel van Zuijlen
Publiciteit en educatie
Voorhaven 21
3025 HC Rotterdam
tel 010 425 95 88
mob 06 100 96 131
michiel@hotelmodern.nl

Reacties van bezoekers

Kamp, Bergen op Zoom 9-5 2023

‘In de Maagd gisteren een uur lang doodse stilte. “Kamp” een voorstelling van Hotel Modern. Wat een ongelooflijke beleving was dat.’

Kamp, Rotterdam 4-5 2023

‘Kamp vond ik een indrukwekkende voorstelling. Indringende beelden met zo’n basale vormgeving tot stand gekomen. Zeer passend om deze voorstelling op 4 mei bijgewoond te hebben.

‘Het was een heel bijzondere 4 mei.. Ik was zeer onder de indruk van de voorstelling: integer, indrukwekkend, aangrijpend, om nooit meer te vergeten.’

De Lange Gang, Rotterdam 23-9 2022                                                                                                 Sprookjesachtig, intens, ontroerend

De Lange Gang, Rotterdam 25-9 2022                                                                                                    Opmerkelijk: de poppen met bewegingsloze gezichten hebben meer zeggingskracht dan de gemiddelde (Hollandse ) acteur op tv. De Lange Gang is zo belachelijk goed dat ik er eigenlijk geen woorden voor heb. Ok eentje dan: GAAN!

Ons Wereldrijk, Amsterdam 25-2-2020
Geschiedenis is nog nooit zo leuk geweest! De manier waarop Hotel Modern in Ons Wereldrijk de geschiedenis vertelt is indrukwekkend. Bij binnenkomst in de theaterzaal zag je de enorme maquettes al staan. Dat beloofde al veel goeds. Op het grote scherm zie je de beelden die live worden gefilmd op het podium. De aankomst van de Nederlanders op Java, Ambon en Banda wordt op een heldere manier verteld met ruimte voor humor en spektakel. Na de voorstelling mag je een kijkje nemen op de speelvloer om de maquettes van dichtbij te aanschouwen. Wij kunnen niet anders zeggen dan: ga het zien!

De Grote Oorlog, Rotterdam 15-3-2019
“Hoe vaker je sterft, hoe intenser je leeft.” Vanavond in Theater Rotterdam de voorstelling De Grote oorlog van Hotel Modern gezien. Ben er stil van. Wat onwaarschijnlijk mooi gemaakt!

Kamp, Los Angeles 24-9-2018
The performance was powerful. How does one find a new language to speak about the Holocaust? This is what, it seems to me, that the creators of this piece were looking for, and found. We, the audience, were totally absorbed through the hour-long production. Afterwards, we could go up on stage to view the set and talk with the creators, but many of us, myself included, first remained in our seats for several minutes. One of the creators spoke about her grandfather, who died at Auschwitz. A young woman from the audience spoke about the frightening parallels to the dehumanization of other human beings that happens today. Later, getting back in my car and driving out into the city night: I still felt as if I were a bit in some alternate space — how could the two realities be true, what we had just witnessed, and this “normal” city night? I was glad to be with a friend, and we came back to my apartment and talked for a long while about it all. Many many thanks again.

Kamp, Toronto 16-4-2017
I attended Kamp on Friday night. I was the one sitting in the front who asked Pauline the question about how her personal emotional relationship to the material evolved over years of performances. […] As you can imagine, the performance was exceptional moving and affective. Thank you so much for the creation and endurance to continue to perform something so physically and mentally demanding that is also extremely intelligent, poetic and sensitive. From sound design to the scope and choices of construction material, the piece is a marvel of design, cinematography and theatre. From the bottom of my heart, as a grandchild of survivors, I can’t thank you enough.

Stichtingsgegevens

Hotel Modern / Stichting de Bende
Voorhaven 21
3025 HC Rotterdam

RSIN nummer: 804368909
KVK nummer: 41215190

Doelstelling
Stichting de Bende heeft als doel het verrijken van de cultuur, het bevorderen en stimuleren daarvan en voorts al hetgeen dat hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. De stichting beoogt haar doel te bereiken door onder meer het tot stand brengen en uitvoeren van culturele producties en activiteiten en het verwezenlijken van alle noodzakelijke en daaraan gerelateerde werkzaamheden. Deze activiteiten worden meestal uitgevoerd onder de merknaam Hotel Modern. Het vermogen van de stichting dient ter verwezenlijking van het doel van de stichting. De stichting beoogt niet het maken van winst.

Missie
In een wereld waarin polarisatie en vreemdelingenangst al bijna gewoon lijken te zijn, willen wij creativiteit en openheid van geest – laten we het beschaving noemen – stimuleren en zelfs bevechten. Wij willen mensen meenemen naar een plek waar volledige vrijheid heerst, waar op een nieuwe manier gekeken kan worden naar de wereld, haar bewoners, en haar geschiedenis. Terugkerende thema’s zijn de mensheid en haar absurde gedragingen, oorlog en genocide, kolonialisme, het leven van outsiders, de stad, en de schoonheid van het toeval. We confronteren onszelf en ons publiek met de duistere kanten van de mensheid, maar we willen daaruit ook een uitweg bieden, verbroederen. Niet door zoetsappig of moraliserend te zijn, maar door op een poëtische manier confronterend te zijn, door het menselijke boven het politieke te stellen, door ruimte te geven aan speelsheid en lucide wendingen, en daarmee inzicht, openheid en ruimte te scheppen.

Bestuur

Doke Romeijn – voorzitter
Neil Wallace – penningmeester
Maaike Bleeker – bestuurslid
Laava Ahmed – bestuurslid

Beloningsbeleid
Het bestuur van Stichting de Bende is onbezoldigd.

Hotel Modern/Stichting De Bende houdt zich voor de beloning van haar vaste en freelance medewerkers aan de Cao Toneel en Dans.

 www.caotoneelendans.nl

ANBI
Stichting de Bende beschikt over een culturele ANBI status. Een gift doen aan een ANBI-instelling is extra aantrekkelijk door de belastingvoordelen. Kijk voor meer informatie op de site van de belastingdienst.

Stichting de Bende wordt structureel ondersteund door de Gemeente Rotterdam en het Fonds Podiumkunsten.


https://anbi.nl/publicatieverplichting/stichting-de-bende/